Direktlänk till inlägg 16 september 2017

We are back! (basic facts)

Av Natascha Lindberg - 16 september 2017 19:55

MIKRI POLI

Grekland, Rhosos, Kolymbia.

  

Torsdag natt, ca 22.00 rullade vi på gården igen. Ångesten började smyga sig på mig redan några dagar in på semestern..att behöva åka hem från värmen och tillbaka till kylan och regnet. Att behöva börja planera höst och vinterkläderna. Vi hann halvvägs till Mora Gävle innan vi stannade på köpcentrumet och handlade höstskor till J och E. Från att ha sprungit barfota/sandaler till waterproof skor...så tråkigt!

   

 Men visst är dom fina?Jonas blir alltid lika förvånad när han ser priset på barnkläder/skor. Som om dom borde vara billigare för att barnen är små..jag förstår inte!?

 

Flygresan dit och tillbaka gick jättebra. Eddie som jag var mest orolig över skötte sig över förväntan bra! Dock somnade han bägge gångerna precis innan maten serverades och fick sen äta den kall.

 


Simon som numera reser som vuxen fick samma mat som oss andra vuxna, trodde inte i min vildaste fantasi att han skulle äta maten så petig som han är..men än en gång vart jag förvånad!

Flygplanet, även där har jag enbart positiva saker att skriva om. Jag har tidigare enbart flugit med SAS-plan Alltid bokat via VING och alltid känt mig som en jätte i ett leksaksplan och jag vart förvånad över komforten TUI har i sina plan. Visserligen förbokade vi för en "liten" peng platserna men känslan sa ändå att planet var lite mer rymligt. Skärmarna i ryggstödet som så många tycker är så bra vart jag inte alls impad över. För 50:-/st kunde man se film, barnfilmer/avsnitt, och spela. Eftersom dom stora hade sina telefoner så köpte vi bara till John. Han tyckte det hela var roligt i ca 5min innan han tog tillbaka "sin" Ipad. Men helheten av själva flygresan var jättebra!

 

TUI-Guiderna, under all kritik! På själva flygplatsen stod det 2st som enbart viftade ut oss till utsidan, där fick vi stå en världens längsta kö..för att enbart bli informerade om vilket nr det var på bussen som vi skulle åka med. Väl på bussen kliver en dansktalande(?) kvinna på för att väldigt snabbt/otydligt rabbla upp namnen på dom respektive hotellen bussen skulle stanna vid. Hon visste heller inte i vilken ordning bussen skulle stanna men försäkrade om att busschauffören skulle meddela detta vid stop. det gjorde han inte, hela bussen var förvirrade eftersom man ibland inte kunde se namnet på hotellet. Hon visste heller inte hur långt tid det skulle ta!? Det tog 1h! Jag är sjukt besviken och eftersom jag gärna har kontroll på situationen så vart jag något stressad över bristen av informationen som "utdelades"!!

På hotellet hade dom 3st guider, 1 svensktalande och 2st engelsktalande, som man sällan såg och när man väl gjorde det så hejar dom knappt. På andra dagen vaknar vår minsta upp med prickar i ansiktet, benen, magen och armar. Tillräckligt många för att vi började undra/oroa oss. Jag går då ner till guiderna för att be om hjälp, dom jobbar ju trots allt där, har säkert sett ett och annat. Jag tänker mig att dom kanske skulle kunna ta sig en snabb kik på pojken..men dom kunde absolut ringa dit en läkare för 100euro!? Eller så kunde vi åka till sjukhuset! Även där var informationen ganska tam, från vart, när, till vad?? Vi kunde ju också gå till apoteket för att be någon där ta sig en titt, ca 20min gångpromenad i 36 grader...jo men absolut, vi springer!! Efter en bild och messenger till en av Jonas vänner som jobbar som barnläkare tog oss 5min och sparad 1000:- så kunde vi andas ut, djurbett..något som är vanligt på småbarn i andra länder. Jag lovar, hade dom bara tagit sig lite tid, lagt ner lite känsla hos sina gäster så kunde säkert ha löst sig lika fort!

 

Jag är jätteförvånad över TUI´s bemötande, brist på information och engagemang till sina resenärer. Visst dom har en APP man kan skriva på, oftast fick man svar nån timme efter. Men det hade känts så mycket bättre om informationen utdelades från dom i stället för att man skulle be om den hela tiden. När jag tidigare rest med VING så har man får så mycket information att den inte har funnits några frågor...ALLS! Det har alltid vart en guid med på bussen som har berättat för oss om platsen vi är på, hotellet, vad som är värt att se, hur och om man ska pruta, om man ska ge dricks på hotellet, vad allt kostar/får kosta så man inte blir lurade. Man har verkligen fått reda på allt! När vi sist reste med VING skadades en i vårt sällskap vid en rutschkana. Guiden var snabbt där för att hjälpa till, han till och med följde med dom till kliniken som visserligen låg på andra sidan av hotellet och därefter ordnade han en vakt som stod och sopade undan vattnet precis där han ramlat, under hela vistelsen! Det kallar jag service! Jag förstår att alla arbetar olika och har olika förutsättningar men service är service och vi har betalat stora pengar för en resa, några frågetecken borde inte finnas!

 

Hotellet, Förutom att informationen på deras bokningssida inte helt stämde överens med verkligheten som bl.a att vi inte ens såg vissa av dom ställen som fanns med på bild över området, så var det ett bra barnhotell. Fräscht, trevligt, fint och välskött. Det var trevlig personal som alltid hejade, log och var snabbt med hjälpa till.

Poolområdet var verkligen ett paradis för barnen, många rutschkanor och välstädat! Badvakterna var fantastiska och personliga. Sen dag 1 lärde dom sig namnet på barnen, dom skojade med dom från att busa med dom, putta i dom i vatten, spruta vatten...dom till och med åkte vattenrutschkanan med dom några gånger. Ungarna älskade dom. Alla 5 barnen kunde utnyttja alla 4 polerna som fanns, en dröm för alla föräldrar och barn!

   

 

Dom hade varje kväll en show på området, ibland enbart för barn men oftast för alla. Jag vart dock besviken eftersom dom flesta aktiviteterna samt shower för barn var på tyska(?!) När våra små ville upp och vara med men inte kunde sjunga med eller att jag ens kunde föra dom till vart dom skulle för att jag inte förstod så vart det hela mycket svårare. Men vissa var på engelska, bl.a en magic show, vi älskade den...den var välgenomtänkt och rolig. Han fick med publiken och barnen..jag skrattade så flera gånger.

Maten va outstanding, inte alls typisk utlandsbuffé! Det fanns alltid något man gillade, även barnen! Lunchen åt vi vid pool house, vart enklare så när man slapp byta om till vanliga kläder mellan måltiderna. Även där var maten bra, färska pizzabitar, lökringar, sallad, pastasallad, pommes, hamburgare och grillkorv med bröd. Tillräckligt för att mätta allas mage! Dom hade även olika tema på middagsbuffén, något som uppskattades eftersom det alltid är trevligt med varierande mat. Vid pool house lärde vi även "känna" bartendern Theo, ev fantastisk äldre man! Även han lärde känna oss, frågade alltid frågor om vad som har hänt under dagen han jobbade bara kvällar han vart personlig och berättade om sig själv. Jag fick på riktigt en tår i ögat när han sista kvällen önskade oss en safe trip home...och att vi skulle skicka dit lite regn och ta med oss lite sunshine hem. Han fixade en sista suprisedrink i ett glas innan gjordes drinkarna i plastmuggar med lime och paraply innan vi gav varandra en kram och sa hejdå. På riktigt, jag vart tårögd. Det var trots allt en människa jag kom att "lära känna"  under veckan som gick.

 

Hotellrummet, inget speciellt faktiskt, visserligen spenderar man inte så mycket tid där men jag förväntar mig en bra städning. Dom bytte inte lakan om man inte rullade ihop dom till en boll och la vid fotänden handdukarna var man tvungen att lägga på golvet för att få dom bytta. Och med tanken på en och annan myra som syndes under veckan så förväntar jag mig att lakanen blir bytta! Det var ingen lyxkänslan som man fick när man mot kvällen kom tillbaka för att byta om till middagen.

 

Stranden, typisk grekisk strand med grusig/stenig strand och botten. Men absolut värt att gå och bada i. Fantastisk värme i havet, lagom stor strand med en bar i hörnet.

Området, Jag skulle absolut säga att det är ett typiskt turistuppbyggt område, man ser inte så mycket av det typiska Grekland, Ni vet, vita små hus med turkost tak, blåa krukor, snirkliga vägar som går upp och ner. Det blir absolut att resa tillbaka till Grekland, bara Jag och Han...hyra en vespa och glida ensamma runt på ön och utforska, äta maten från ett hustak någonstans hos en privatperson, gå på marknader och se genuint hantverk och snorkla i havet.

         

 Bilderna är tagna från googel

 

Helheten av semestern var jättebra, vi njöt, vi badade, vi hade 36 grader varmt, maten var superbra, personalen jättetrevliga. Barnen svepte i sig 6-7 glassar om dagen, klagade aldrig på varken värmen, törsten eller hungern. Vi behövde inte planera middagar, läsa läxor, städa eller tvätta. Vi chillade från dagen innan vi åkte tills sista dagen. Livet är lite mer enklare utan en massa måsten och bara en massa chill. Du får det inte annanstans än på en All inclusive resa! Så värt det men jag är ganska övertygad om att det absolut inte blir fler resor med TUI, tyvärr! Jag vill ha det bekvämt, vara uppdaterad, ha kontrollen, veta vad jag får och inte får, ha en ärlig bild från bild till verklighet!

 

 

mer bilder och vad vi gjorde kommer sen👌   

 
ANNONS
 
Ingen bild

Saga

16 september 2017 23:09

Jag hoppas du har fel,ska själv resa med tui om 2 veckor tillbaka just grekland och hoppas det bara var en tillfällighet. 😬 mkt bra recension👍

 
Ingen bild

Skalman

17 september 2017 02:54

Det är reseledare man har att göra med på charterresor, inte läkare! Vad hade du sagt om de ställt en diagnos och den visat sig vara helt fel och din son varit jättesjuk? Helt rätt att hänvisa till sjukvården. Som svensk med EU:s kort kostar det som ett svenskt besök även om du kan få ligga ute med pengarna i vissa länder.
Handdukar är det normalt på alla hotell i västvärlden med miljötänk att man lägger på golvet om man vill byta. Då slipper de tvätta det som inte är smutsigt och skonar miljön.
Vill du se vit-blåa hus i Grekland är det till Kykladerna du ska. Det är inte så typiskt i övriga landet.
Trist att det var sådant kaos med bussarna.

 
Ingen bild

Stefan

17 september 2017 11:13

Skalman, nu tror jag att både du och jag förstår att hon inte var ute efter en diagnos utan ett lugnande till ett allt säkert är ok. Dom kunde lätt ha tagit sig tid att titta på pojken för att sedan isf skicka dom vidare till sjukhuset med en vägbeskrivning! Lakanen i sängen, ja dom bör bytas, det blir lätt en hel del sand när man har spenderat dagen på stranden. Där ska man inte behöva rulla ihop dom någonstans och lägga. På flera hotell som jag har vart till så finns det numera en skylt man lägger på sängen ifall man inte vill ha bytt, jag antar att så var inte fallet här? Typiska Grekland som du skriver om kan man hitta i bland annat Lindos, oerhört vackert, speciellt på natten. Jag håller med om att man får mer ut av Grekland om man gör utflykter som på vespa, hyrbil och till och med buss. Utifrån sista bilden så kan även jag se att dom möjligheterna inte "fanns" Bussresan, den verkade katastrof! Som du skrev, Ving är jätte mycket bättre på att utdela information! Kanske dom hade brist på folk? Jag har rest med diverse bolag och det finns alltid för och nackdelar med olika bolag. ibland har man tur ibland mindre tur, även om du väljer att resa med samma igen. Nästa gång kanske Ving brister. Med det sagt, skönt att ni trots allt var nöjda med resan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natascha Lindberg - Onsdag 22 jan 14:50


  Det känns så skönt att jag har kommit igång med träningen igen efter alla ledigheter. 13/22 genomförda pass på gymmet -jag är sjukt nöjd!    Jag hade egentligen 2 st inplanerade pass kvar på den här veckan men hade helt glömt av att jag ida...

Av Natascha Lindberg - Onsdag 22 jan 14:31


  Hallå på er! +3 grader känns dock som - men solen tittar fram mer än någonsin.   Nu har vi funderat fram och tillbaka och kommit fram till att vi kommer att boka en resa till Turkiet i höst för oss och dom två minsta -med störst sannolikhet t...

Av Natascha Lindberg - Tisdag 21 jan 14:00

  Det händer mig rätt ofta -speciellt under vår och sommar, då jag har som mest att göra på jobbet!   Torsdag till Fredag förra veckan var jag på Formex i Stockholm -årets höjdpunkt för mig! 2 hela dagar av inköp, inspiration och nöje. 2 ga...

Av Natascha Lindberg - Tisdag 14 jan 12:10

  Jag är superdålig på att ta emot överraskningar/presenter och gåvor. Allt sånt som jag inte vet vad det är -jag vill ha kontroll. Kanske är det just därför jag är sån expert på att nästan alltid lista ut vad det är jag ska få? Jag vet inte riktig...

Av Natascha Lindberg - Tisdag 14 jan 11:21


  Ja men jag vet -jag har inte lagt ett inlägg sen i lördags.   Vi hade en supertrevlig kväll. Det bjöds på en hel del fördrinkar, snacks och update innan vi slutligen hamnade på restaurangen. Eftersom jag har vart där tidigare och dessutom bli...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Lindberg med Blogkeen
Följ Lindberg med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se