Direktlänk till inlägg 30 mars 2018

Mammornas knalleland...

Av Natascha Lindberg - 30 mars 2018 20:53


När jag var liten.. runt 8-11 år, dagen innan

Kristi himmelsfärdsdag packade mina föräldrar vår husvagn inför årets första semestertripp, Borås.

Det var samma tripp varje år, med samma människor vänner till mina föräldrar och deras familjer,

samma camping...samma allting!

Jag älskade just den tiden på året, det har börjat blomma och man kunde känna av sommarvärmen. Jag minns också att det var första gången på året som min mamma var ok med att vi barn gick barfota, det var tillräckligt varmt på backen!

 

Men det viktigaste nu då...

I borås låg (ligger fortfarande?) knalleland med bl.a Ellos, ni vet...postorderkatalogen och en hel del andra butiker. 

Just den tiden på året hade dom årets REA. Det var också då vi barn själva fick peka och köpa nästan precis det vi ville i klädväg då det var året bästa stund för mig! Jag tror inte att jag överdriver när jag skriver att vi barn vi är 3 syskon fick en halv stor säck med kläder, var!

 

Jag kan nu som mamma till en hel arme med barn förstå innebörden av REA... och begagnat!

Begagnat har länge vart no no no för mig!

Idag uppskattar jag det på ett helt annat sätt! 

Det finns fortfarande saker/kläder jag aldrig kommer kunna köpa begagnat... som ex ytterkläder, skor, bilbarnstolar mm om jag inte känner den jag handlar av såklart! Men jag har inga vänner eller bekanta med barn i samma åldrar att kunna handla begagnat av. 

Jag är också väldigt mycket emot kläder som det förekommer fläckar, hål eller ytterludd på!

Men när jag hittar kläder, begagnade kläder så känns det som om jag har kommit till himmelriket!

Det är bra för miljön och plånboken! 

 

2 gånger om året, 1 gång på våren inför sommaren

och 1 gång på hösten inför vintern har Mora/Orsa anordnat en klädbytardag på Skeer ett gammalt dansbandshak/folkpark i Orsa.

Det är lite som Mammornas Knalleland!

Förr var jag alltid där, både vår och höst. Dom senaste åren har jag tyvärr inte blivit lika tillfredsställd! Jag tycker det har vart en enorm röra, jag har hittat kläder med både fläckar och hål(?) luddiga/noppriga men framförallt har dom inte ens vart speciellt fina,

urtvättade och typ från 80 talet??!

 

Jag tror det handlar mycket om att folk har blivit extremt duktiga på att själva sälja saker.

Jag gör det hela tiden, själv älskar jag att sälja gammalt för att kunna ha råd med "nytt"! 

Jag har också gjort som så att alla barnkläder som jag säljer, det är pengar jag använder för att köpa nya barnkläder. På så sätt kanske jag slipper lägga ut lika mycket av "mina egna" pengar! Jag har bara dom senaste veckorna sålt kläder för nästan 3000.-, för dom pengarna har jag fått 3 nya vårjackor till barnen och jag hittade lite fynd på Skeer! 

 

           

 

Det vart i alla fall 2 par byxor till den äldsta och mycket till den yngsta. Skjortan, Baby Gap...hur söt?!

Ibland gör man riktigt fina fynd!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natascha Lindberg - 6 februari 2022 15:13

  ..dem fanns det hela gårdagen. Solen låg fint över siljan när vi tillsammans med dem små gick tipspromenaden längs saxviken. Det fanns isprinsessor, korv och varm saft. Vår näst yngste vart dock både arg och ledsen över att inte kunna åka skridsk...

Av Natascha Lindberg - 28 januari 2022 15:53


  inte direkt -tidigare idag trodde jag det var lördag idag. Alla dagar flyter lite ihop nu, helgen ser man inte ens fram emot! Igår testade sig familjemedlem nr 4 för covid, 2 kvar och jag är en av dem. I 3v har jag nu haft symptom, dem finns där ...

Av Natascha Lindberg - 19 januari 2022 15:48


  Då är vi där, så som många andra just nu -i familjekarantän.  Fast än det är jag som har vart mest utsatt, ingått i 2 smittspårningar +vart sjuk sen i tisdags förra veckan så är det inte jag som är den "skyldige"  Nu tänker jag att det had...

Av Natascha Lindberg - 15 januari 2022 14:11

  något som står med på min buckit-list -men som jag trott jag måste resa till typ Norrland för att kunna se. Men igår fick jag uppleva det -rakt ovanför vårt hus.        Helt galet fint!   🖤   ...

Av Natascha Lindberg - 15 januari 2022 13:56


  Jag hade så mycket att göra i veckan. Lämna in hunden på klippning, tandläkarbesök och fixa mina naglar. Alla dessa ärenden fick jag ställa in eftersom det tog nästan 3 dygn för mig att få tillbaka negativa covid-testet.  Jag började i torsdags...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards