Alla inlägg under november 2018

Av Natascha Lindberg - 29 november 2018 14:06


Hallå!

Igår hade Eddie sin feberfria dag. Tanken var att vi skulle återgå till vardagen idag men igår eftermiddag/kväll vart han hes och inatt fick han krupp. En sömnlös natt med andra ord.Vi har trots noll sömn hunnit med att tvätta, städa, träna och haft en date med min vän Kristin och hennes Thelma.


Jag får ofta fråga om det bara är jag som vabbar barnen, nej så är det inte! Vi har haft turen med att Jonas får själv avgöra hur mycket han vill eller inte vill jobba borta. Han har faktiskt sagt ifrån sig helt att vara bortrest...men, då och då har han arbete på annan ort, han åker alltså hemifrån på morgonen och kommer hem på kvällen. Det kan vara en installation, kurs eller så håller han i en utbildning. Det är inplanerade saker som man inte bara kan ändra på. Att barnen blir sjuka just då är ren otur. Imorgon däremot kommer han att vara hemma med Eddie!

 

 

Det har ju passat rätt bra nu med vab eftersom vi har en kattunge här hemma..

och han gillar inte att vara ensam.


Imorgon är det för många äntligen fredagen.

Vi hade faktiskt inget planerat för helgen men sen fick vi för oss att göra klart julshoppingen, det får därför bli en tripp till Borlänge imorgon. Småttingarna tänkte vi lämna hos farmor och vår äldsta ville otippat följa med oss.


Det står inte på förrän Simon har flyttar ut. Det har inte ens slagit mig hur "vuxen" han faktiskt är, inte förrän när vi för några veckor sen satt hos hans studievägledare och diskuterade gymnasielinjer. Vad han vill och inte vill plugga vidare till... vilket i nuläget är väldigt oklart! I Januari måste han dock ha bestämt sig för då är det dags att söka. Sista året på högstadiet, helt galet vad tiden går fort, det är så nära. Just nu håller 9:orna på att samlar in pengar till avslutningsfesten i Maj. Vi har sålt saffran och han julbakade till julmarknaden i söndags.

Det känns så märkligt att inte ha kolla på vad han kommer att välja, hur han tänker och hur det blir. Det är trots allt hans val och vi kan inte påverka det på något vis. Han är smart och jag är övertygad om att han väljer rätt, att han tar en linje/utbildning med inriktning på vad han verkligen vill och inte för att det ska vara enkelt. Men shit.. nästa år har vi en gymnasieelev här hemma! Times flies, so fast!


btw,jag ser att det snöar ut, äntligen.. låt det fortsätta så!




Av Natascha Lindberg - 27 november 2018 19:52


Go´kväll!

Igår vart vi klara med vårt renoveringsprojekt av källartrappen, ni vet den som jag skrev om för nästan 12 dagar sen? Kanske vart det alldeles för optimistiskt av mig att tro att vi skulle hinna klart med den på en helg! Jag hade ju inte räknat med livet.. ni vet jobb, vardag och barnen! Saker och ting tar betydligt länge tid med sånt runt omkring en! 


Nu är det klart.. och jag måste då säga det, ibland förvånar jag mig själv! Jag tycker själv att jag har ett öga för inredning, detaljer, färg och form... men då och då, ja jag överraskade mig själv den här gången!


 


 

Så som köket såg ut på visningen.


 

Vilken skillnad!


  Före...

 

Riktigt bra... om jag får säga det själv! 

 

 



VAB

Av Natascha Lindberg - 27 november 2018 14:37


Det är alldeles kallt och frostigt ute, får en att uppskatta tak över huvud och kläder på kroppen..

vilket är inte alls så självklart!

När jag i morse skjutsade Simon och John till skolan så möttes jag av inte ett utan två barn som inte hade någon jacka på sig? Dom såg inte ut att vara i en högstadieålder, något som i såna fall skulle kunna förklara den dåliga klädseln. Jag bruka också reflektera över hur pass många barn som inte har mössa på sig i skolan, jag pratar om barn i förskoleålder.? Mitt mammahjärta svider när jag ser det och jag hade gärna velat ta med mig extra kläder till dessa barn. Men vad vet jag, barnen kanske rent av vägrar att ha kläder på sig?

Hur som, idag vaknade minstingen med feber och vi blir därför hemma, nästan hela dagen i alla fall. Rätt skönt att stanna inne när vädret är grått och kallt ute.


 


Den här katten, jag är helt övertygad om att det är en alldeles speciell katt.

Han visar redan vad han är för slags individ, vad han gillar och ogillar. Han är mer av en hund än en katt. Vill gärna vara med och skåda, ligger gärna bredvid och sover hela natten.

 


Eftersom jag hade ett inplanerat möte med en leverantör idag så fick jag trots vab lov att åka in och träffa honom... något jag inte ångrade eftersom jag fick en glimt över den nya kollektionen av inredning som vi ska ta in i butiken efter nyår. Eddie som inte är helt kry passade på att somna under mötet och missade helt att jag gjorde något annat än att vara med honom.




Av Natascha Lindberg - 26 november 2018 21:23


Oj vad tiden går, jag hinner inte med något..

Igår var det julmarknad i Nusnäs och det innebär att det är endast 1v kvar till 1 advent.

Allt jultjafs ska fram, tomtar, röda gardiner och diverse småkrafs som är allt annat än fint.

Jag älskar julen, det gör jag.. men just julpynt är inte riktigt min grej. Jag gillar stilren och eftersom det är så mörkt den här årstiden så vill jag gärna ha det ljust omkring mig.

Jonas han äskar det röda tjafset, vill gärna ha stora mörka röda gardiner, som vi faktiskt har haft nått år(!) men dom senaste åren har vårt hem gått i vitt och silver... och självklart nån röd tomte här och där.

Julgran, den däremot ska vara stor, tät och ska ha ett snyggt välgenomtänkt färgtema!

Det ska vara en riktig Kalle-Anka gran.


Julgran ja, jag vet dock inte om det kommer att funka i år.

I fredags var jag och vår äldsta i Hedemora och hämtade hem vår nya familjemedlem, en liten kissemisse som vi har valt att kalla Ragnar! Faktiskt så såg vi bild på honom redan dagen efter att Ralph hade gått bort, han är så lik vår Ralph. Kanske var det just därför som vi kände att vi bara måste ha honom, det kändes som ödet.


Nu har han bott hos oss i 3 dagar och det känns som om han börjar känna sig hemma. Dom två första dagarna var han väldigt skygg och det kändes som om han gömde sig av minsta lilla djupa andetag. Han låg under soffan och väntade hela tiden på att det skulle bli helt tomt på småfolket innan han vågade fram sin lilla nos under soffkanten. Idag är han med oss hela tiden. Han gillar att busa och vill gärna inte vara ensam.



Vi hade faktiskt inte sagt något till dom andra barnen. Lite för att dom skulle få sörja Ralph, lite för att dom inte skulle bli besvikan ifall något skulle gå "snett" och mycket för att det skulle få bli en överraskning.

Och visst vart dom överraskade och glada över att få en kattunge.

 

Vi välkomnar vår nya familjemedlem Ragnar!

 

Av Natascha Lindberg - 18 november 2018 14:58


Äntligen söndag! Jag vet att för många är söndag en vilodag och allt vad det innebär, sovmorgon, pyjamas halva dagen osv. I mitt fall är det totalt raka motsatsen bortsett från pyjamas. Söndag för mig är då jag får saker gjort, får bort tvätthögarna, storstädar, veckoplaner m.m. 

Jag har redan hunnit med att dra igång en tvätt, förbättrat min "bränna" och tillagat vår månadsförbrukning av ingefärsshot.

 

Ingefärsshot är full av antioxidanter, perfekt att förebygga en förkylning...

en riktig hälsoboost, något man inte kan få för mycket av så här års! Det är bra för bla.a matsmältningen och blodflödet!

Jag gör vår shot på:

Vatten

Ingefära

Honung

Citron

och om man vill så kan man ha i chili, bra mot ex förbränning.Eftersom barnen ibland tar en shot så har vi uteslutit chilin.

 

Ni kanske undrar vilken "bränna" jag menar(?) för någon sol har vi inte. Jag är onaturligt, helt sjukt vit så här års. Folk som inte känner mig undrar ibland om jag är sjuk, så frustrerande! Då och då, inte ofta så brukar jag använda

St. Tropez mousse. Jag älskar den! Man får en helt fantastisk naturlig färg. Du väljer själv vilken "bränna" du vill ha, Light, medium eller Dark. Motsvarar väl ungefär Svensk-sommar, Spanien-bränna eller 2v i Thailand. Den kladdar inte, man ser exakt vart man har haft på sig moussen och det blir inga ränder! Den jag använder är för hela kroppen, det finns också för enbart ansikte. Eftersom jag tränar och har linnen och short så vill jag ha en jämn färg över hela kroppen. Annars brukar jag ha den inför sommaren, perfekt att lägga på en grund innan dom första soltrålarna träffar dig!

 

 

Nu lär jag ta tag i veckans matschema innan det är dags att hämta Johnkus och Simon på bio.

Det var meningen att dom skulle gå på bio redan för några veckor sen. John hade verkligen sett fram emot det. Till min förvåning men inte helt oväntat så var alla platserna i salongen den dagen uppbokade. Det var den nya Pettsons och Findus-filmen som dom skulle se.John vart verkligen jättebesviken. Idag är dom och ser Grinchen. Ni kan ju föreställa er en superglad 6åring som ska få gå på bio med sin storebror!

Av Natascha Lindberg - 15 november 2018 19:22


Förra helgen hade vi en riktig soft helg. Vi drog hemifrån och verkligen la alla måste åt sidan.

Nu i helgen ser det helt annorlunda ut..

Vi har ett nytt projekt på gång. Jag vet att jag skrev tidigare att vi har några få saker kvar att renovera, bla.a vår trapp. I helgen är det då alltså dags. Vi beställde material till trappräcket tidigare i veckan och till vår förvåning så kom det idag. Det blir ett helt ny eget-designat räcke och uppfräschning av själva trappen. Vår plan är att hinna klart med trappräcket i helgen.


 

Första renoveringen av trappen för år sen.

 

Efter det är det stora badrummet. Jag har såna storslagna planer för vad som är "mitt" badrum,

mitt och Eddies.

Jonas, det är lite oklart till vilket badrum han hör till. Men jag kan tycka att det är vilket som av dom andra. Det här med flera toaletter, jag älskar det. Att inte ha alla familjens medlemmar på en och samma toalett, att man ska behöva vänta på en annan.. och då det går magsjuka eller andra smittsamma sjukdommar...gaaah!

 

Allt annat är klar, det är sånt där smått som jag önskar och hoppas att han ska fixa till tids nog..gärna i förrgår liksom. Sen är det väl som många husägare säger -då är det dags att börja om!



Idag vart det en halv dag. Efter att jag hade lämnat barnen på dagis gjorde jag som läkaren sa och åt en redig frukost innan jag tog medicinen, det skulle hjälpa mot det kraftiga illamåendet. Ja jag vet inte, men i mitt fall fungerade det inte speciellt bra. Jag drog täcket över huvudet och somnade. Jag mådde fortfarande illa när jag vaknade ca 10.30 av att telefonen ringde och mina kollegor undrade hur det var med mig. Vid 11.30 lyckades jag få i mig en lunch och kunde sen åka till jobbet... men jag mådde fortfarande illa i ca 1,5h till efter det! 3 dagar kvar.. det är ju skönt att det är helg och att jag kan ta sovmorgon. Jag tänker så här, jag ställer alarm, tar tabletten och sen lägger mig igen.

Liksom sover bort eländet!

 

 

Av Natascha Lindberg - 14 november 2018 10:44


I fredags packade vi ju ihop väskorna och drog på en miniresa med ungarna.

Jag blir alltid så exalterad av såna här saker, överraskningar, semestrar, att vara lite spontan..

jag älskar ju att komma hemifrån. 

 

Vi hade hyrt en stuga strax utanför Västerås och bokade inträde till Kokpunkten, sverigest största Actionbad.

Vi spenderade över 4h på kokpunkten. Ungarna älskade det, likså vi! Jag gillade det faktum att det faktiskt gick att bada i vattnet, att man fotfarande levde när man var klar. Ni vet, här på Moras badhus... här får vi försöka hugga ut barnen ur isboxar efter varje besök! 

Men det var kul, det passade alla åldrar! Jag kan dock tycka att det inte är något för några räddfisar. Man lär tycka om lite fart och höjd. Eddie och John älskade det och hade garanterat åkt alla vattenrutchbanor..

om vi och åldern hade tillåtit det, Theo däremot vart inte så sugen på allt. 


Höjdpunkten var nog ändå stugmyset, alla 5 älskade det! Det blir ju inte så som när vi är hemma. Direkt efter middagen börjar speltiden och dom försvinner alla in på sina rum. Det brukar inte ens vara någon idé att fråga om vi ska umgås, se på film eller liknande. Men det är ok, så länge dom är ok med det! Just den här helgen vart det mycket umgås. Det bästa med helgen, om ni frågar John va att vi spelade spel.. långt in på kvällen/natten. Han tyckde det var helt faktastiskt och grät vid läggningen på lördagen, just för att vi hade haft det så kul. Att föreslå att vi kunde spela hemma var ingen idé, det var ju här man skulle vara.. i stuga.. då vill ju alla vara med!! När småttingarna hade lagt sig fortsatte vi spela med dom stora. Kom i säng... det hade vi ingen koll på.


 

Här har ni ett gäng trötta, slitna men nöjda killar.

Av Natascha Lindberg - 14 november 2018 10:19


Som min svärmor brukar säga,

-Det ska då alltid vara nått!

Alltid finns det nått som stör ens livscirklar.

 

Redan i lördags kände jag av buksmärtorna, min första tanke var urinvägsinfektion. Söndag och det hade trappats upp lite, måndag var outhärdligt. Jag visste att fick lov att bita ihop lite eftersom jag och Simon hade ett inplanerat möte med studievägledaren på förmiddagen. Direkt efter mötet satt jag mig i bilen och for till akuten, jag stod inte ut längre.

 

5h senare hade jag fått träffa 1 nonchalant läkare, som jag fortfarande är helt övertygad om var en förrymd patient! 2 mindre trevliga sköterskor, 1 trevlig sköterska och tills sist gyn-läkaren. Jag gillar henne, Hon har man träffat några gånger genom åren, Hon är snabb, effektiv och kan sätta en diagnos utan att googla fram det!

Jag avskyr, verkligen avskyr när en läkare frågar mig som patient, -Vad tror du det är för fel på dig, vad tycker du att vi ska göra?! Som är som om dom inte litar på att jag faktiskt har ont, eller kanske tvivlar dom på sin egen kompetens och tänker att jag vet bättre?!

Det är så jävla oklart inom vården idag!

Är det bara jag som upplever vården på det här viset?

 

Jag hade hur som helst Livmoder infektion. Idag går jag på 2 olika antibiotika var av en innehåller Antabus. Jag mår sjukt illa, håller i sig i ca 5h... ska ta 2gg om dagen. Jag är ju inte jätteförtjust i det hela. Idag har jag hunnit spy 3gg och nu är jag hemma. Att byta antibiotikan var tydligen inget alternativ. Som svärmor sa då

-Det ska då alltid vara nått!

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards