Alla inlägg under maj 2019

Av Natascha Lindberg - 31 maj 2019 17:48


Tänk att det är redan sista maj -hur galet fort har inte våren gått?!..

och sommaren -vart tog den vägen?!


Helgen var helt oplanerad tills vi igår kväll insåg att det endast är 2 månader kvar till bröllopet i Stockholm! Ingen av oss har fixat någon festklädsel.. och jag kan inte ens innan Jonas har köpt sitt. Jag hoppas att han ska hitta en snygg kostymsko med lite högre klack -det ger mig en chans att hitta en snygg sandal med liten klack. Det var väl typiskt att jag skulle förälska mig en kortväxt kille. Imorgon drar vi alltså till Borlänge på en shoppingtur, med tanken på det tajta schemat i sommar så hade jag helst velat göra klart den biten nu! 


Imorgon är det 1 Juni. Jag saknar värmen, tunna kläder och mat utomhus -men istället blåser det, regnar och inte en solstråle så långt ögat når, sjukt deppigt! Såg i alla fall att det skulle bli kanonväder på tisdag -då är jag i Stockholm för att se min stora bonustjej ta studenten! Jag är så jäkla stolt över henne, vi alla är! 

 

 



Av Natascha Lindberg - 30 maj 2019 09:59


 


Jag bara älskar att inte behöva ställa alarm, att inte behöva stressa på morgonen, att kunna glida runt i pyjamas halva förmiddagen -mitt i veckan. När jag blir stor då ska jag ha alltid ha en ledig dag mitt i veckan. Jag har ingen aning om vad Kristi himmelsfärds helgen innebär -fast än vi har lärt oss det i skolan?! I min värld betyder det en enda sak -ledighet!


Det slog mig en sa tidigare i veckan när jag satt och kolla på mammagalan. Varje år är det ex antal galor runt om landet och övrig värld där det samlas in pengar till ex antal olika projekt. Ta då läkarmissionen som ett ex. Pengar behövs på olika läger som är inriktade på olika problem -som till exempel könsstympning! Jag tror det hela handlar om så mycket okunskap i dessa länder, dom gör sånt dom alla är vana vid, sånt som dom är upplärda till. Länder som inte tillåter kvinnor att gå i skolan -okunskap. Dom män har blivit upplärda att det är så deras folk ska ha det! Pengar behövs där från tidig ålder, man behöver snappa upp den yngre generationen för att visa dom hur välden ser ut idag. Vi behöver också lära våra barn hur välden ser ut nu för att dom i sin tur ska kunna hjälpa framtida barn ....

hänger ni med?! 


Jag tror att skolorna idag, här i norden skulle ha fokuserat mer på framtiden och inte så mycket om historia! Jag är helt med på att vi bla.a ska ha kvar delar om ex Hitler. Han var en farlig fan och vi borde absolut inte glömma den biten av historia -just för att vi ständigt ska bli påminda och hindra oss från att göra samma sak igen. Men det finns så många andra saker som lärs ut i skolan idag som jag är helt övertygad om att majoriteten klarar sig utan.

Ex; "vad blir kvoten utav roten delat 24 i en äppelkorg" ??? 


Barnen är ju våran framtid! Varför inte låta barnen få vara med i sånt som faktiskt händer här och nu och kanske i sin tur kan dom vara med och påverka framtiden. Låta dom se och läsa om vad som händer i bla.n Jamen, flyktingarna på havet, kriget i syrien. Låta dom få ta del av alla dess olika religioner med könstypning, giftemål vid 12 eller varför flickor nekas utbildning -som alla borde ha stoppats för flera 100 år sen..!

Om vi ständigt påminner barnen om världen idag tillåter vi dom själva, omedvetet tänka på situationen för att sedan kanske växa upp och vara med och göra skillnad! Vi idag kan göra skillnad, dom imorgon kan ändra världen! 


Att lära våra barn om livet utanför dessa trygga väggar ger dom och större syn och förståelse för dom som dom möter senare i livet -även idag. Mina barn har klasskompisar från länder dom inte ens visste fanns, med religion dom aldrig har hört talas om, bagage dom inte trodde var möjligt. Ni fattar?! 


Men vem är jag att säga vad som är rätt och fel att lära ut? Jag tror bara att mina barn hade haft mer nytta av att lära sig om livet idag än "vad blir kvoten utav roten delat 24 i en äppelkorg" ???  påskharar, kärringar och orientering!

 

Av Natascha Lindberg - 26 maj 2019 20:15


Jag vaknade till småtassande, viskningar och fnitter. Doften av en kopp kaffe och ett välfyllt köksbord med diverse olika frukosttillbehör och barnen som sjöng "lilla mamma"...Eller?! Sanningen är -Jag vaknade till skrik, bråk, stim och hoj utanför sovrumsdörren. Jonas som hotade Eddie med att ringa trollen om han inte sluta skrika, Sammy som inte riktigt fick till pannkakor och Theo som var morgongrinig -och på toppen av det var jag superpissnödig! Men vet ni -jag hade inte räknat med något annat, jag har hade inte förväntat mig något annat.. det var precis så som det alltid är, vår vardag och jag hade inte velat ändra på en endaste detalj! 


 

I vanliga fall brukar jag få frukost på sängen -vilket i sig är rätt mysigt men slutar alltid med att jag ensam får ligga kvar i sängen och äta frukosten. I år önskade jag mig en familjebrunch. Jag ville ha en riktig hotellfrukost med massor av goda tillbehör och att alla skulle äta tillsammans -så fick det bli! 


En vanlig traditionell mors dag spenderar jag ensam hemma med att plantera blommor och bara vara jag. I år ville inte vädret vara på min sida och jag har istället glidit omkring här hemma i pyjamasbyxor, linne, och rufsigt hår. Jag har gjort mina söndagssysslor och hunnit dricka typ 10 koppar kaffe! 


Jonas har som alltid tagit med sig barnen i år ville bara dom 2 små följa med till sin mamma på morsdag-fika. 


Jag har blivit bortskämd med teckningar, uppassning, massage, blommor och godis. 

Men den stora GÅVAN är att jag varje dag får vara mamma till dom här!

 

 

Jag älskar er!

Always and forever!



Av Natascha Lindberg - 23 maj 2019 12:00


Redan torsdag! Det känns alltid som om veckan går mycket fortare när man har en "ledig" dag mitt i veckan -igår var jag hemma med Eddie som vaknade upp med huvudvärk. Det är ganska ovanligt att barn har huvudvärk och jag blir därför alltid lite extra orolig när dom har fått det.. men vid lunchtid var han sitt gamla vanliga han och ville ut och leka.


Tidigare idag ringde ortopeden mig och hade en ledig "akuttid" till mig imorgon. Trots att det mesta av symptomerna har avtagit så har jag inte ringt och avboka min tid. Det kändes alldeles för riskabelt med tanken på den långa väntetiden -tur var väl det, i samma stund som vi la på luren började min hand att ömma. Det känns ändå som om det är bra att jag tar mig dit och får det kollat riktigt!

 


Vårt sovarrangemang har vart ett av dom bästa besluten vi tagit den senaste tiden -för mig och Eddie i alla fall. Av någon anledning har han nu dröjt sig kvar längre i sin egen säng innan har kommit in till mig -jag har då knappt märkt av honom. I det långa loppet så är det ju ganska ohållbart att vi vuxna ska sova på olika ställen i huset +det att det nu är Jonas som sover dåligt! Men vi hoppas ju på att det ska gå över av sig själv snart, att han ska växa till sig och känna trygghet inifrån sitt rum i stället -dessutom, han är ju liten bara en kort tid till, det här är inte för evigt!


Det känns alltid så sorgligt när man börjar tänka på framtiden och det faktum att dom snart har sina egna liv och inte är våra småttingar -även om dom i vår mening alltid kommer vara det! Tiden då dom vill ligga en nära, inkilade med sina ben mellan mina -tätt intill som en och samma person, andetagen som känns tidigt en morgon, leendet och första orden på morgonen, hur dom vill bli kliade till sömns, pussarna trots andedräkten. Det här kommer inte att vara för evigt, tiden nu får du aldrig tillbaka och det hela kommer så småningom att knacka på ens dörr som en käftsmäll av sorg! Just nu vill jag bara stanna tiden och för alltid sova bredvid mina små! 

 

När jag sitter där om 100år gammal och grå så vill jag se tillbaka på livet med glädje -inte med sorg och ångest över saker som jag kunde ha påverkat! Om 100 år spelar det inte så stor roll om jag fick eller inte fick sova den där gången i Maj 2019 -Idag spelar det roll!

 

Av Natascha Lindberg - 21 maj 2019 06:45


Från och med nu har jag och Jonas skilda sovrum -iaf tills dess att Eddie har lärt sig att sova sin säng. Att behöva dela säng med 2st andra är ohållbart -både psykiskt och fysiskt! Oklart vart Jonas sov någonstans inatt men jag kände mig helt utvilad och vaknade 5 min innan klockan ringde strax före 06 -jag kan inte minnas om det någonsin hänt! Det är en lyxig känsla att kunna vakna utvilad. på något gott humör. äta frukost och dricka en kopp kaffe innan barnen ska upp. Att inte behöva känna den där morgonstressen är guld som småbarnsförälder!


Skönt att se att solen vill titta fram. Det kan väl bara få slå om och bli sommar nu?! Tills det gör det och vi klagar över att det är för varmt?


Jag är supertaggad för den kommande veckan -En endaste vecka som är helt blank i min kalender! Det finns ingenting som måste göras eller passas tid på!


Nu är det dags att väcka smågrisarna och starta dagen!

Ha en fin dag!

 

 

Av Natascha Lindberg - 19 maj 2019 14:42


Idag känner jag mig mer utvilad än vad jag har gjort på länge. Hela förra veckan gick jag runt i en slags tjock dimma utan att riktigt komma upp till ytan. Det var länge sen som jag uppskattade en lång sovmorgon så mycket som jag har gjort i helgen! En helt ny energi har landat över mig!


Alla dagens sysslor är nästintill klara och jag väntar nu in veckans sista pass. Det känns så himla skönt att vara tillbaka på gymmet med full kapacitet. Jag har redan nu bokat in den kommande veckans pass. Om ingen blir sjuk, om jag inte blir sjuk.. om vardagen fullföljer veckans planering så ska jag få till 5st 45min ACT-pass -sjukt taggad! 


Hur har er helg annars varit? 

Egentligen hade vi en inplanerad middag i helgen tillsammans med några av våra vänner men eftersom våra barnvakter inte växer på något exotiskt träd inget träd överhuvudtaget så fick vi lov att ställa in den. Egentligen behöver vi numera bara en barnvakt och det är till Eddie. John har blivit så pass stor att vår äldsta lätt klarar av honom en kväll ensam -vilket han har gjort 1 gång förr och det gick jättebra! Eddie är dock lite för liten fortfarande och är alldeles för stort ansvar för en 15-åring. Istället spenderade vi kvällen i soffan till eurovision, ost, kex och ett glas vitt. 


Vi har börjat fundera på hur vidare vi vill skaffa fler barn -är vi sugna, är vi klara, orkar vi? Ja vi har ett stort gäng -hela 5 st av dom. Som jag har skrivit och förklarat många gånger förr så handlar inte situationen om hur vidare vi är nöjda eller inte nöjda med våra barn! Vi älskar våra barn och alla har dom något eget att bidra med till våra annorlunda familj. Vi är jättenöjda med våra barn! Det har heller inget att göra med att vi enbart har ett gäng med pojkar, att vi skulle skaffa oss ytterligare en i hopp om att det den här gången blir en tjej!

Jag bara älskar alla dessa spekulationer människor har kring vår situation, alla dessa åsikten och tycke! Vissa stunder känner jag mig fullkomligt harmonisk och tillfreds med att familjen ser ut just nu -för att i annan stund känna sorg över att inte få gå igenom en sista graviditet, förlossning och småbarnsår. Jag känner också att det är dags att ta ställning till det. Eddie blir 4 år i Juli och vi vill gärna inte ha någon sladdis. Det känns som om det är nu eller aldrig.

Mina/våra tankar är jättesplittrade och beslutet ligger så mitt i mellan, hur vi än vrider och vänder på det så verkar inte valet luta åt något speciellt håll. 


Man ångrar sällan det man gjorde -bara det man inte gjorde?! 

 

 

Av Natascha Lindberg - 16 maj 2019 08:00


Jag är ganska järv, jag är inte den som är den och jag testar gärna nya saker.

Nu har jag gått och "hakat" upp mig på en grej som jag vill göra -en to do sak, något jag bara måste få checka av!


När jag var yngre kallade jag den för "To do before I die! Idag käns det som ett ganska mörkt och deppigt namn på vad som egentligen är en rolig levnads grej! Idag kallar jag det precis vad det är bucket list.


Jag hade en hel rad med "oväsentliga" saker. Saker som du ibland inte ens kan styra över, sånt där klassiskt ni vet -skaffa barn och gifta sig. Vem var jag att tro att barn skulle vara en självklarhet eller att jag faktiskt skulle träffa mannen i mitt liv som jag faktiskt skulle vilja gifta mig med?! Idag vet jag bättre!

Men jag är väldigt lycklig som faktiskt har blivit berikad med både man och barn!


Idag är en av mina bucket list punkter att resa -ensam! Jag vart så förtjust i idén när en av mina bekanter nyligen gjorde en sån resa. Hon drog iväg en vecka till Maldiverna, som en födelsedagspresent till sig själv! Ja men jag älskart idén! Just Maldiverna för mig är ett ställe på jorden som bör upptäckas och njuta med någon man tycker om. Det känns som en plats alldeles för fin för att njuta av helt själv.

Min andra punkt på bucket list är att göra en hälso/träningsresa. En hel vecka av bara en massa träning och återhämtning -bara för mig! Min briljanta idén är ju såklart att slå ihop dessa 2 aktiviteter.

 

 

 

 

 

Men först lär jag bocka av min och Simons resa -som förhoppningsvis blir av redan till höst.

 

Vad har ni på er Bucket List?

 

Av Natascha Lindberg - 15 maj 2019 20:00


Jag trodde inte alls att jag skulle ta mig igenom dagen så pass bra när jag i morse vaknade med migrän! Vid lunch lyckades jag ta mig upp för att ta mig till jobbet -och nu har jag precis kommit hem från veckans tredje crossfit-pass! Ofrivilligt träningsstopp har satt sina spår. Jag har tappat så mycket av styrkan men framför allt min kondition. Jag fick hjärtklappning, vart illamående och helt yr -det kändes som om jag brann inifrån!

Nu är det gjort och förhoppningsvis blir det bara bättre härifrån. Jag ska nå mitt personliga mål!


Tiden går alldeles för fort. När jag gick igenom min kalender igår insåg jag att vi om bara 3 veckor är i Juni månad! Sommarsäsongen är snart här, turisterna börjar komma och schemat kommer vara fullspäckad. Om bara 4 veckor får barnen sommarlov. Till vår glädje såg vi att vi inte behöver missa Johns första skolavslutning och inte heller Simons sista! Jag har missat Simons avslutning 4 år i rad eftersom dom andra 2 alltid har haft samma tid. I år får prioriteringen ligga på Simon -man kan trots allt inte dela på sig!

Det är så många roliga saker som är inplanerade dom närmaste månader. Emilias student, weekend med barnen, bröllop och sen vår resa till Turkiet -endast 98 dagar kvar. 

Men först ska jag ta mig igenom sommarsäsongen.

 

Men visst är saker så mycket roligare och vardagen blir så mycket mer behaglig när man har något roligt att se fram emot?

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards