Alla inlägg under september 2019

Av Natascha Lindberg - 30 september 2019 07:30


Godmorgon!

Begrepp "grus i ögonen har fått en helt annan betydelse för mig! Tänk att 5 dagars semester kan göra en så trött -jag behöver lika många dagar för att återhämta mig.

Pga järnvägsarbete mellan Uppsala och Borlänge fick vi lov att göra en omväg förbi Gävle -en hemresa som tog 2h längre tid än vad som är vanligt. Klockan 23.40 rullade vi in på gården -idag är jag helt slut!

 

Vi har haft en alldeles fantastisk resa -som jag kommer att återkomma till i ett annat inlägg!

Det finns så mycket jag vill skriva, bilder att lägga upp -och vill inte missa något pga tidsbrist!

 

 

Idag är det sista dagen på den här månaden -imorgon första dagen på mitt hälsosamma liv. F*n va töntigt det låter! Så här är det -jag har sen 4 veckor tillbaka helt tappat fotfäste, rutiner, struktur och min livsbalans! Först kom Theos hockey, sen en Turkietresa, lite mer hockey, sjukdom och en lång weekend på det. Jag har inte gjort en enda fysiskt aktivitet under hela den här perioden. Jag skulle tro att mycket av min trötthet kommer just ifrån att jag inte aktiverar mig -det går lite hand i hand?! Min träning gör mig inte bara stark, det gör mig också mycket mer piggare -vilket är till stor hjälp under min höstdepression som sakta och säkert har börjat göra sig påmind. 

 

Hur gör ni för att hålla upp energin under höst/vinterhalvåret?

 

Av Natascha Lindberg - 23 september 2019 12:00


Vi hann klart -alldeles precis tills det att Theo kom hem.


Hela veckan höll vi på. Måla, spackla, tapetsera och byggt. Hela överrvåningen har vart ett enda bombnedslag och det har legat prylar på alla tänkbara ytor -det har gjort mig galen! I lördags for vi till Ikea för att köpa hem det sista nödvändiga för att kunna färdigställa rummet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur fint vart det inte?


Till min och Jonas förvåning så fick vi inte riktigt den reaktionen som vi hela tiden trott. Jag tyckte mig se en tår rinna ner längst hans kind när han hårt och länge kramade om mig i samband med hans tack -men den där sprudlande glädjen som han annars visar i samband med hans lycka fick vi inte. Kanske var den här överraskningen så pass stor, så överväldigad att han pga det inte kunde uttrycka sina känslor? Glad vart han och LED-belysningen under skrivbordet med en strömbrytare var nog pricken över i!

 

Jag har fått en helt annan inställning till mörk inredning -jag älskar hans väggar och den trånga mysiga känslan som la sig över rummet!

 

 

Av Natascha Lindberg - 23 september 2019 07:45


Det är väl ungefär så som jag känner kring det att jag och min äldsta ska till Polen på onsdag.


I vanligt fall när jag ska resa brukar jag vara väldigt samlad, taggad och exalterad. Jag brukar ha kontroll och är långt i tiden förberedd. Den här gången känner jag inte riktigt samma sak!


Jag är supertaggad på det faktum att jag ska resa med Simon. Det ska bli roligt att få utforska Kraków tillsammans med han -också skönt att inte behöva anpassa resan efter några speciella tider etc. Det blir som att resa med en mindre vuxen.


Trots det känner jag en inre stress -nästan lite ångest. Det blir första gången jag reser utan en annan vuxen -utan Jonas. Det är inte ett all inclusive hotell med allt jag behöver på hotellområdet -för det hade inte vart några problem. från A-B! Nu ska jag från punkt A till B för att sen hamna på K och sist Ö -hela resan är ett ända långt alfabet.


Nu när jag skriver det känns det helt plötsligt inte så farligt. Vad kan hända? Huvudsaken är att vi kommer fram så löser sig resten.. eller?


Av Natascha Lindberg - 17 september 2019 11:48


Terminens första vab är här, Eddie vaknade med feber idag -utöver det verkar det inte vara något fel på honom. Men det är inte bara han som är hängig, själv har jag åkt på något -oklart vad! Ända sen vi kom hem ifrån Turkiet har jag känt mig hängig, huvudvärk nästintill varje dag, näsblod och igår kände jag hur ena sidan av halsen har svullnat upp. Jag har faktiskt ringt vårdcentralen och väntar deras samtal i eftermiddag. Att googla mina symptomet är meningslöst -i slutet av varje stycke är jag redan död. 


I lördags påbörjade vi renoveringen av Theos rum -rummet vi lovade honom för över ett år sen. Det nya har kommit till att han ska få byta rum med Eddie som ligger vägg i vägg med vårt i köket. På så vis kanske Eddie blir mindre störd av oss i köket och somnar bättre när han istället hör oss i vardagsrummet. I framtiden är just det rummet tänkt att fungera som ett kontor/gästrum. 


Framtiden -galet?! Den är snart ikapp oss!!


Theo har pappavecka och vi har alltså bara 6 dagar kvar att fixa klart rummet. Theo är ett väldigt tacksamt barn och det är en fröjd att få överraska honom -han blir alltid så lyrisk, jätteglad och helt extas! Jag ser helt klart fram emot att få se alla hans känslor när han får se sitt nya rum! 


Just nu har han ingen feber och är ganska pigg och vi ska därför passa på att utnyttja den tiden. Eftersom jag tillhör det kategorin av föräldrar som tror på att frisk luft faktiskt gör nytta så ska vi nu ta oss en kort promenad på gården och andas in höstluften.

Hur gör ni när era barn är sjuka?!



Av Natascha Lindberg - 13 september 2019 06:45


Godmorgon!

Jag älskar känslan att vakna upp på morgonen för att sedan inse att det är fredag -speciellt om man är något trött och för ett ögonblick fundera på ifall man verkligen behöver gå till jobbet?!

 

Jag skriver ofta hur jag upplever att vardagen går i en rasande fart. Men ända sen Theo började hockey för några veckor sen har "tiden går fort" fått en helt annan betydelse! Hans schema är så strukturerat och flera veckor i förväg planerad att allt annat har bleknat.

 

Ända sedan han var liten har han velat spela hockey och jag har alltid sagt nej. Jag kunde inte se hur tiden skulle räcka till eftersom vi då ha de 2 andra små barn -sen kom två till. Istället började han med innebandy, något han är väldigt duktig på -för duktig! I sitt lag var han en av dom bästa och pga det fick mindre chans att utvecklas. Han har under åren vart tillfrågad flera gånger att testa på hockey och vi har alltid sagt nej. När han tidigare i höst vart ännu en gång tillfrågad och fick även hjälp med att ordna fram all utrustning tog vi en chans och lät han testa -idag är han hockeyspelare och hoppat av innebandy! -Något som för ett tag var Jonas sorg. Han älskade att följa med han på träningar och det var även han som här hemma tog dom flesta bortamatcherna. Han hade ju under flera år målat upp bilden om Theo på innebandygymnasium -den bästa spelaren ever! Det är han, det var han. Jag tror att han har möjligheter att kunna bli en lika duktig hockeyspelare! Här har han också mer möjlighet att utvecklas!

 

Mycket har ändrats genom året -vardagen ser helt annat ut idag i jämförelse med då. Idag har vi inte Theo på heltid och vi får mycket hjälp av hans pappa. Förutom att han tar ansvar sina veckor så ställer han då och då upp även dom veckorna vi har Theo. Det händer att det krockar med andra tider, Jonas som är bortrest eller som jag nu kommer vara när jag åker till Kraków. Självklart hjälper vi även han ibland.Våra stora har blivit större och behöver nästan aldrig oss på samma sätt som då och småttingarna få ofta haka på. Livet ser helt enkelt annorlunda ut idag än första gången hockey kom på tal! Men den största förändringen är ju så klart relationen mellan oss mig och Jonas och Theos pappa! Jag är helt övertygad om att det aldrig hade fungerat om vi inte hade kunnat samarbetar! Ibland finns det fördelar med dubbla familjer och flera föräldrar! Theo har en pappa, mamma och en pappa till och ingen är gladare än han!

 

Hur som helst! Våra varannan vecka ser ut som så. Träningar mån, ons, tor och match på lördag -där i mellan har dom också cup. Jag ser en hel del hotellövernattningar framöver. Jag är sjukt taggad på det nya hockeylivet! Jonas kommer komma dit -jag lovar!

 

 

Av Natascha Lindberg - 10 september 2019 19:24


Vet ni ,jag hann inte ens vara hemma 1 vecka efter Turkiet innan jag bokade en ny resa -den här gången ska jag och vår äldsta åka till Kraków. Jag är superexalterad, Han är superexalterad -jag räknar dagarna!


Eftersom dom 3 stora inte kunde följa med oss till Turkiet bestämde vi ganska direkt att vi skulle göra en egen resa med dom -uppdelat på 2. Jonas ska åka med Theo och Sammy medans jag åker med Simon. Jag och Simon är mer lika vandra än dom andra tre. Vi skulle kunna gå en hel dag och kolla i affärer -liksom bara glida runt utan några mål eller spontant komma på något allt eftersom. Dom andra tre är mer rörliga, måste ha ett mål och blir lätt uttråkade.


Tanken har hela tiden varit att åka på solsemester. Under vår resa till Turkiet pratade vi om att åka tillbaka till samma ställe jag och han. Det som avvek min semesterbild ifrån hans var att han ständigt pratade om "marknader", shoppingrundor, något att se och äta annorlunda mat. Medans jag ville ligga på en solsäng och njuta av vädret. 

Jag föreslog då att vi kanske skulle strunta i solsemester och åka på en långweekend till en storstad. Shopping, mat och något att se? Något spontant föreslog jag Polen/Kraków. Han nappade på idén på en gång! Efter lite mer google-research kom vi fram till att en weekend är precis en sån resa vi ska göra!

 

 

Förutom mat och shopping kommer vi att besöka Auschwitz. Jag har läst så mycket om det, har hört människor berätta om det -det har vart ett måste på min bucket list! och nu ska jag äntligen få se det -tillsammans med vår äldsta. Om inte det är att skapa minnen så vet jag inte vad som är! 

 

Vi båda är exalterade och ser fram emot den här resan. Allt är bokat och klart -om 15 dagar reser vi till Kraków! Kanske blir den här hösten bättre än någon annan gång!

 

Av Natascha Lindberg - 10 september 2019 10:15


Nu är den här, den har smugit sig på en -knappt att man har märkt av det förrän nu. Att vakna till solen är längre ingen självklarhet(!) -istället är det grått, kallt, mörkt och blött. Årstiden på året som jag gillar minst, årstiden på året som ofta vänder upp och ner på hela min vardag och livscirklarna är allt annat än runda. Jag gillar inte hösten  -inte alls! Det finns många nackdelar och bara tre fördelen -levande ljus, koftan och långa raggsockor.


Idag är det APT för tredje gången sen barnen började började? på Eddies förskola. Jonas var hemma idag och jag drog lotten på idag. Hade ju definitivt vart mysigare med en måndag och det hela kunde ha vart långhelg. Vi startade vår dag så som vi alltid gör -med sovmorgon! Jag älskar hur mina barn alltid har anpassat sig efter mig när det kommer till sovmorgon -annat är det med Jonas. 


Idag har vi planer på att luncha i stan, byta skor och stövlar eftersom jag helt köpt fel strl till barnen och bygga lego. Det sistnämnda är inte min grej och jag hoppas på att han hittar en annan aktivitet som vi båda ska trivas med. Jag har aldrig förstått mig på dom små legobitarna som tycks aldrig passa där dom ska?

 

       

Dom här två! 

Våra lediga morgon spenderar dom här två precis så som på bild -alltid!

Jag visste att Ragnar var något alldeles speciellt när jag och Simon hämtade hem han!

 

Av Natascha Lindberg - 8 september 2019 14:15


Drygt 1 vecka senare har jag smått börja komma ikapp med vardagen!


Turkiet!! Jag önskar att jag på ett rättvist sätt hade kunnat beskriva vår resa för er! Inga ord i världen kan beskriva det. Tänk er den bästa låten, känslan man kan få till den -harmoni, lyckorus och fullständighet! Lugnet som följer med rytmen! Förstår ni?


Jag ångrar så att vi inte reste med Nazar redan för 2 år sen då vi var till Grekland. Jag satt då och kollade länge på Nazar men i slutändan landade det på Tui. Varför -det vet jag inte. Kanske för att jag då inte hade hört så mycket om bolaget, hittade inte någon användbar information om företaget. Oklart, jag minns inte! Nazar är detsamma som Tui. Samma resmål, samma flyg, samma hotell men själva företaget och konceptet är uppbyggt på ett helt annat vis. 


HOTELL: Pegasos Royal -det var där vi tillslut hamnade. Ett av 3 "syskonhotell" i Avsallar. 

Vi älskade allt med det. Hotellet, området, poolerna, avståndet till havet.. Allt som behövdes fanns där på området. Antingen på Royal eller Resort. Helt klart näst-bästa hotell vi bott på med barn. Rummet var i en bra storlek och låg på andra våning. Utsikten var helt fantastisk och ni kan se hur nära havet ligger hotellområdet.

 

 

Sängarna däremot -dom är från en helt annan planet. Jag som i vanliga fall tycker om fast underlag vaknade flera gånger under en natt för att det gjorde ont i kroppen! Något som ioförsig lätt kan fixas av hotellets duktiga massörer om man inte har något emot att spendera några extra hundra på semestern.

Tyvärr ser jag att det inte vart många bild på hotellet/området, det trots att nästan 3000 bilder togs. 

 

  

Vid vår bokning la vi till lite extra så som Comfort Class, Hamam och privat transport. Innehållet i Comfort-paketet var bl.a sen utcheckning -något som passade oss jättebra eftersom vi inte lämnade hotellet förrän vi 20.00 , utcheckningen skedde 18.00 ist för 12. Vi kunde därför bada precis hela dagen innan det var dags att packa ihop oss. VIP-incheckning vid ankomst -just där är det oklart vad som menas med VIP. Vi kom fram relativt sent ca 01.00 och checkade in precis som vanligt. Vi vart däremot erbjudna baguettsmörgås -kanske var det som var VIP? Ála cart-frukost 3gg i vecka +färskpressad juice varje morgon. Något vi tyvärr inte förstod förens ett par dagar senare. Det finns andra saker som ingår i paketet men bara det faktum att vi hade sen utcheckning gjorde det hela värt det kostnaden. Hamam är ett spapaket som innehåller bl.a en skrubbning. Jag rekommenderar att göra den första dagen, allt annat vore tortyrsamt eftersom brännan satt sig efter bara nån timme. Prismässigt kostar det lika mkt där som att boka innan. Fördelen är kanske att betala och göra klar för att sedan boka tid vid ankomst. Privat transport var himmelskt och helt klart värt pengarna! Inte nog med att vi slapp vänta i oändlighet på dom andra resenärerna, alla stopp längst som är längst vägen så tog vår resa 1h kortare i tid enkelresa. Kan verkligen rekommendera det!

 

MAT: Maten var helt ok enligt mig. Jag känner inte att jag saknade något speciellt och det fanns mycket att välja på. Olika teman till middag varje dag. Man har även tillgång till Resort-restaurangen. Där åt vi en av kvällarna tillsammans med Svägerska m.familj som även bodde på Resort. Just där kan jag tycka att upplägget kändes rörigt och inte alls lika stort utbud -något som även barnen påpekade och önskade om att få gå till vårt hotell. Det kan ju ioförsig bero på att vi hade vant oss vid vår restaurang. Eftersom våra barn ofta äter lunch vid 11.30-12 vart det att vi 6/7 dagarna åt den vid snacksbaren på terrassen. Mellan 10.30-16.00 stod det 3st kockar som hela tiden såg till att det fanns färsk och varm mat att ta. Det fanns pizzor, korv, burgare och fish and chips. Alldeles lagom för både oss och barnen som åt och älskade fish and chips hela långa veckan! Den riktiga lunchen som vi bara hann med 1 av dagarna var jättebra den också. Fin färsk sallad, frukter, fisk, kött, kall och varm mat. Som jag skrev -maten var helt ok. I min mening tror jag att kockarna gör det bästa av det dom har att tillgå. Det är inte som om dom inte försöker och maten var helt klart ätbar och färsk. Jag till och med åt kyckling -något jag aldrig gör utomlands. Frukosten älskade jag. Det fanns allt jag ville ha plus lite till. Vi hade ju valt till extra vid vår bokning och fick därför färskpressad juice -något min man verkligen uppskattade! Vatten på flaska fanns att tillgå på minst 5 olika ställen vid Royal, något speciellt jag älskade!

 

 

Ála cart frukosten fick man äta på Pegasos Club och ligger bortanför Resort. 

Frukosten är ett utplock ifrån buffén och man fick till det välja på en varmrätt bl.a omelett, pannkakor mm. Kan uppskatta själva känslan eftersom vi tillsammans med barnen kunde sätta oss ner vid bordet tillsammans för att äta. Annars blir det att man först hjälper barnen för att sedan ta åt sig själv och då har barnen ätit upp.

 

PENGAR: Vi hade innan läst lite ang deras valuta och vart tipsade om att man skulle växla till LIRA, pengarna var mer värda till dom som LIRA än euro. Väl där var priserna satta i euro eftersom turisterna själva föredrog det. Själva hotellet ligger något avsides och det finns 1 bankomat utanför området som tar 12% vid uttaget. Eftersom bankomaten inte fungerade och hotellpersonalen hade informerat oss om att automaten ibland "svalde" kort fick vi hjälp av personalen med taxi och åkte in till Avsallar 10min bort. Avgiften där var betydligt mkt mindre. Växla i Sverige. Euron och Lira ligger på samma men som jag skrev tidigare så är LIRA mer värt för dom. 

 


Eftersom redan var i stan passade vi därför på att äta middag där. Vi hittade en jättefräscht restaurang/sportbar som hade en meny på 5 olika språk -där också Svenska! Maten där var helt fantastisk mat! 2 vuxna, 2 barn, drinkar till ungarna och vin/öl till oss -vi betalde ca 500kr för det. Avsallar-centrumet har allt som behövs. Shopping, mat, och små livsmedelsbutiker. Vi hittade en längst ner på gatan, gömd bakom turiststråket. Glass, 2:-, våtservetter 2:- godispåse 5:- -ja ni fattar? Där var heller inte priserna satta i euro. Helt klart värt ett besök om man åker dit men inget måste. Vi upplevde heller inte dom som påstridiga eller efter. Prutningen gjorde dom själva -från 300:- till 100:- vid ett nej..typ. Vi åkte faktiskt in till Avsallar 2gg var av en gång tillsammans med Svägerska m.familj. 

 

  

UNDERHÅLLNING/Aktiviteter: Skedde på både Royal och Resort men det var på Royal som dom "stora" showerna visades. Så som trolleri, dans och akrobatik. Inget jätte tjoho men trevligt att kunna avsluta en dag på som redan innan var ganska händelserik. På området fanns också gameinghall, bowling, uthyrning av bilar, småkaruseller och pysselhörna med bl.a målning -då mot en kostnad. 

 

BARNKLUBBEN: När vi dag 2 efter frukosten kom tillbaka till rummet fanns en inbjudan till barnen vid dörren. Dom var välkomna till Kapten-Nemos piratklubb kl 10.00 Barnen vart supertaggade och ville väldigt gärna gå dit för att se vad det hela handlade om. Jag hade ju föreställt mig engelsktalande aktivitetsguider. Förklarade länge för barnen att dom måste peka om dom vill något men att dom säkret skulle förstå. Väl där möttes vi av 4 tjejer och alla talar Svenska! John ville gärna stanna men Eddie som inte kände sig helt bekväm valde att följa med oss. Det bästa kommer nu -barnklubben var ingen engångsföreteelse utan ett återkommande koncept! Klubben är öppen 6/7 dagar, 2 gånger om dagen, 2h varje gång! Ni fattar va?!


Kanske sticker det i ögonen på vissa nu, varför lämna dom på klubben 4h varje dag? Kanske är det någon som tycker vi var sjävviska, att vi borde ha spenderat all tid med dom, varför ens åka på en resa om någon annan ska ta hand om våra ungar?  Men då ska jag säga er -våra barn ville det, dom ville knappt bli hämtade när vi kom. Under dom 2 timmarna/2 gånger om dagen som dom spenderade med tjejerna bakade dom kakor, hade skattjakt, gjorde experiment, hade simskola, gick på utflykter och hade kalas för Kapten-Nemo och mycket mer! Dom älskade det, vi älskade det! Dagen då klubben var stäng slutade med powernaps åt båda barnen och Jonas. Ungarna var helt slut och energin var på noll strax efter lunch. Den där barnklubben var räddaren i nöden för oss alla. Men visst kände man sig lite skyldig när man med en varsin glass mötte barnen tågandes efter sina aktivitetsguider under en klubb-timme.

 

 

    

Vår ensamtid spenderade vi på en varsin madrass i havet -dit barnen iaf helst inte ville gå. Vi bara låg där, njöt av lugnet, värmen och havet -som låg på 29-30 grader. Passa liksom på att suga all den fantastiska atmosfären. Vi passade även på att flyga parasuit efter båt -något vi länge har sagt att vi ville testa. Någon jättesuccé tyckte varken jag eller Jonas att det var men det är alltid roligt att få testa på något nytt!

 

  

Det fanns andra utflykter/aktiviteter att till gå som även dom låg på området längst stranden. Speedboat, bananbåt, dagsutflykter med båt och akvariumdykning. En dagsutflykt kändes inte jättelockande och vi vart därför glada när vi vart erbjudna en utflykt på 2h med speedboat. Tillsammans med svägerskans familj lyckades fyllde vi nästan en båt och kunde därför hyra den utan andra turister. En alldeles lagom tur på 2h. Några sköldpaddor eller delfiner fick vi tyvärr inte se så som ev arrangören hoppats på men bara att komma ut till havs gjorde mycket. Och den där brännan efter 2h -gaaaah!

 

           

Det var en slagen hjälte som somnade på vägen hem i min famn.

 

 

Det är klart att det alltid kommer finnas finare stränder, klarare hav, godare mat och bättre hotell. Men för oss som resten med barn 4 och 7år gamla var det här destinationen en 10 poängare och framför allt mest prisvärd. Vi tittade på ex antal olika resebolag men kom inte ens i närheten prismässigt så som med Nazar. 

 

 

 

Kanske hjälper jag någon men valet att resa med Nazar?!

 

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards