Direktlänk till inlägg 8 oktober 2019

Bonusfamilj!

Av Natascha Lindberg - 8 oktober 2019 20:30


Go´kväll! 

En extremt långt dag är nu mot sitt slut! Ena möte har avlöst det andra och det är dom dagarna man verkligen känner att min höstdepression utnyttjar sin fulla kraft -jag blir psykiskt och fysiskt dränerad. Till min förvåning så vart det något balanserad när jag mitt i allt det åkte iväg och tränade -det vart som ny luft i lungorna! Kanske är det så jag måste göra i såna situationer -stanna upp och vända fokus på sånt som jag tycker om?! 



Ikväll har vi haft 14 års kalas. Nu består vår stora familj med 2 st tonåringar -och "problemen" som följe med det! Det är precis så som om rutinerade hela tiden har sagt "små barn -små bekymmer" "Stora barn -stora bekymmer" Inte långt efter ligger Theo -kan ni tänka er 3 st tonåringar under samma tak?!


Vi får ofta höra vilka fina barn vi har, hur artiga och snälla dom är ,väluppfostrade etc. Visst är dom det, visst har dom sina stunder och visst är dom väluppfostrade(!) men dom är också barn.. och barn gör misstag, barn tämjer sina gränser, barn testar oss och världen. Vi som familj har våra duster, våra tjafs, våra misstag. Vi som familj är varken sämre eller bättre än någon annan familj. Vi är också vad man idag kallar för bonusfamilj. Vi har "dina" "mina" "våra" och allt som kommer runt om det. Fler föräldrar, andra åsikter, ex, bio-förälder etc. Ni som lever i sån familjesituation förstår vad jag menar -andra kanske ser det ni ser, hör det ni hör. 

Vi har haft vår prövning, det kommer komma nya, det är inte alltid det du ser/hör som är sanningen!


I vår situation har barnen alltid haft sitt hemmaboende hos oss -på heltid. Det är först nu som min son bor varannan vecka hos sin pappa och det funkar väldigt bra. Min mans 2 bor och har alltid bott med oss. När jag gick in i mitt förhållande med min man visste jag vad jag fick på köpet så att säga. Jag var beredd på mycket men det finns också mycket som jag fortfarande än idag hade kunnat klara mig utan! 


Idag, med facit i handen så hade jag inte ändrat på någonting. Jag är väldigt glad för min stora, annorlunda familj och dom bad jag har till mina bonusar. Situationen mellan dom båda ser idag annorlunda ut, mycket pga vad dom själva vill och hur dom ser på mig. Det finns ingen rätt eller fel syn, den ena är inte viktigare än den andra -vi har helt enkelt hittat vår plats i familjen.. jag med mina bonusar, han med sin och även vi med våra egna. 

 

Jag vet inte ens varför jag skriver det här. Kanske en förklaring för dem oförstående, dom som tror att världen är svart eller vit, att det finns bara rätt eller fel. Jag har sen långt tid slutat bry mig om vad någon säger, trots att det kanske är till min "fördel" jag känner helt enkelt inte att vi är familjen som andra har rätt att prata om, kika på under ett mikroskåp eller utvärdera just för att vi är en bonusfamilj! Vi är en familj och det är så här som våran ser ut! 


Vi är som vilken familj som helst -bara inte efter "normerna"



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natascha Lindberg - 6 februari 2022 15:13

  ..dem fanns det hela gårdagen. Solen låg fint över siljan när vi tillsammans med dem små gick tipspromenaden längs saxviken. Det fanns isprinsessor, korv och varm saft. Vår näst yngste vart dock både arg och ledsen över att inte kunna åka skridsk...

Av Natascha Lindberg - 28 januari 2022 15:53


  inte direkt -tidigare idag trodde jag det var lördag idag. Alla dagar flyter lite ihop nu, helgen ser man inte ens fram emot! Igår testade sig familjemedlem nr 4 för covid, 2 kvar och jag är en av dem. I 3v har jag nu haft symptom, dem finns där ...

Av Natascha Lindberg - 19 januari 2022 15:48


  Då är vi där, så som många andra just nu -i familjekarantän.  Fast än det är jag som har vart mest utsatt, ingått i 2 smittspårningar +vart sjuk sen i tisdags förra veckan så är det inte jag som är den "skyldige"  Nu tänker jag att det had...

Av Natascha Lindberg - 15 januari 2022 14:11

  något som står med på min buckit-list -men som jag trott jag måste resa till typ Norrland för att kunna se. Men igår fick jag uppleva det -rakt ovanför vårt hus.        Helt galet fint!   🖤   ...

Av Natascha Lindberg - 15 januari 2022 13:56


  Jag hade så mycket att göra i veckan. Lämna in hunden på klippning, tandläkarbesök och fixa mina naglar. Alla dessa ärenden fick jag ställa in eftersom det tog nästan 3 dygn för mig att få tillbaka negativa covid-testet.  Jag började i torsdags...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards