Direktlänk till inlägg 22 juni 2020

Grannfejden!

Av Natascha Lindberg - 22 juni 2020 20:32


Då är äntligen jobbhelgen över och jag har en ledig vecka framför mig -lagom till att en stressfinne gjorde sig påmind på min kind! Jag får sällan finnar i ansiktet men dom senaste månaderna har jag haft en som dyker upp precis på samma ställe i ansiktet

-what´s up with that??


Det var lite av en besvikelse att arbeta midsommarhelgen eftersom vi inte alls haft samma mängd av turism som vi är vana med -det skulle kunna ha varit en vanlig vardag precis då högsäsongen börjat. Jag hoppas så att det hela ändrar sig snart och att folket hittar ut till oss i Nusnäs -jag hoppas att allt snart återgår till det vanliga!


Idag hade jag räknat med en välförtjänt sovmorgon -kanske till klockan 09 då barnen börjar vakna upp. Till min förskräckelse vaknade jag av oklara oljud ca 07.30 Jag kunde först inte riktigt förstå vart ifrån ljuden kom, eller ens vad det var. Dom liksom kom och gick under en längre stund. När jag en stund senare inte kunde somna om och bestämde mig för att kolla ut genom fönstret ser jag min granne stå med en grästrimmer precis utanför vårt sovrumsfönster på sin sida av häcken -vi snackar om ca 3 meter! Jag började stört-gråta av förtvivlan! Klockan 08.00 drog han sen igång sin gågräsklippare av stenåldermodell som väsnas värre än en jetmotor på ett jumboflygplan -jag bröt ihop! Det är inte så som man vill börja sin första lediga dag!


Vi har haft denna diskussion med dom vid flera tillfällen genom dom 8 åren som vi bott grannar. Vi har försökt komma överens om tider då det känns rimligt ok att starta gräsklipparen -varför ska det vara så svart att gå lite mer hänsyn till sina medmänniskor runt om kring?! 


Jag kände mig alldeles rasande och var på god väg att gå över för att ge dom en avhyvling men viste att det inte skulle leda någonstans och beslutade mig för att istället ringa min man i hopp om att han skulle kunna lösa det trots att han satt i bilen och var på väg bort för att arbeta borta dom nästkommande 4 dagarna. Han beslutade sig för att skicka ett sms till dom som jag genom fönstret såg att han läste -då var skadan redan skedd och jag var vaken.. vilket dom förstod och fortsatte med sitt oväsen i 2h till.


Är det här rimligt, finns det inga regler, vett och etikett eller sund förnuft? 


Trots det har jag kommit igenom dagen, men det har inneburit en hel del kaffe. Jag har hunnit träna, vart iväg med barnen ner till sjön för att bada, lyssna klart på min ljudbok, städat och fått igång 2 tvättar -men det har varit med en ganska så irriterad inställning under hela dagen, tyvärr. 


Jag hoppas på en bättre dag imorgon -nu ska jag bara njuta av lugnet och det faktum att jag har tv:n alldeles för mig själv dom nästkommande dagarna- MAXAT!

 

Jag vill poängtera att vi i övrigt tycker om våra äldre grannar. Dom är supersnälla och trevliga och berömmer oss ofta om att vi som unga har så fin gård och fina barn -men nej(!) gräsklippningen måste få ett slut. Kanske om jag vinner på lotto och kan i smyg köpa och installera en robotklippare till dom medans dom är borta?! Det eller köpa mig ett hus utan grannar!



 
 
Ingen bild

Paulina

22 juni 2020 21:12

Förstår att ni har det lugnt på jobbet i dessa tider. Skönt med en ledig vecka! Usch vad irriterande det är att vakna av sådana där ljud tidigt på morgonen när en är ledig!
Hoppas du får några sköna mornar framöver nu 😊🌸

Natascha Lindberg

22 juni 2020 21:32

Ja nu är ju gräset klippt i en vecka framöver 😅

 
Sanna

Sanna

22 juni 2020 22:44

Så härligt med en ledig vecka! Men fy så jobbigt på morgonen när man bara vill sova... jag tycker man kan respektera sina grannar och inte starta något som låter jätte högt innan kl 10.00 Bara visa lite medmänsklighet

http://nouw.com/Sannaevelyne

Natascha Lindberg

22 juni 2020 22:59

Precis min tanke ☝️😌

 
Elina

Elina

23 juni 2020 07:27

Vad tråkigt med en sådan granne! Man måste ju ha respekt för dem omkring sig och inte börja väsnas hur tidigt som helst

http://Www.detkaosvikallarvardag.com

Natascha Lindberg

23 juni 2020 11:04

Man kan ju tycka de 😅

 
Madde

Madde

23 juni 2020 07:29

-Det är jobbigt med olika dygnsrytm. Vill också börja tidigt, men förstår samtidigt att folk kan sova. Tänker också att fram till 9-10 bör man vara försiktig. Kan ju finnas folk som jobbar natt också och svårt att somna ifall någon drar igång något. Då jag är kvällstrött blir jag lika irriterad på grannar som borrar mm vid 19-20 på kvällen. Det är ju då man vill sätta sig framför tvn en stund

http://www.nouw.com/madelena

Natascha Lindberg

23 juni 2020 11:04

Mellan 10 på kvällen och 10 på morgonen så tycker jag man kan vara tyst.. Men visst kl 9 är helt överkomligt om man nu måste

 
Silverblomma

Silverblomma

23 juni 2020 07:47

aldrig roligt att bli störd när man är ledig..

http://www.nouw.com/silverblomma

Natascha Lindberg

23 juni 2020 11:03

Nä inte direkt 😅

 
Amanda

Amanda

23 juni 2020 07:54

Härligt med en ledig veckan men vad jobbigt att bli veck av ljud på morgonen då man vill sova 😊

http://Amndiz.se

Natascha Lindberg

23 juni 2020 11:03

Men eller hur😅

 
Mirre

Mirre

23 juni 2020 09:52

Nej vad tråkigt och tråkigt också att de inte tar hänsyn trots att ni sagt åt dem flera gånger. Vart jobbar du?

http://sweetwordsbymirre.com

Natascha Lindberg

23 juni 2020 11:02

Jag arbetar på dalahästfabriken i Nusnäs 👌

 
Kamilla

Kamilla

23 juni 2020 10:23

Suck vilken jobbig granne. Prata med honom det skulle jag göra. Våra tokiga änder som vår ena granne hade i sin damm var lite svårare att göra något åt.

http://https://kamillaskamera.com

Natascha Lindberg

23 juni 2020 11:02

Ja vi har gjort det, många gånger genom dom 8 åren vi bott här🤦‍♀️

 
Becka Lindhe

Becka Lindhe

23 juni 2020 10:34

Men fy vad irriterande, att vakna till sånt är inte roligt!!
Vi brukar bli väckta av barnen i trappan att dom springer och skriker 🤦‍♀️

http://misslindhe.se

Natascha Lindberg

23 juni 2020 11:01

Ja barn kan man kanske inte råför men att klippa gräsmattan tidigt har du ett val om 🙈

 
Ingen bild

Åse

24 juni 2020 07:43

Jag har också börjat fått e del finnar men tror faktiskt de är värmen :)

Natascha Lindberg

24 juni 2020 09:04

Ja jo det förstås.. Men nu syftade jag på en som kommer tillbaka på samma ställe, 😅

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natascha Lindberg - 6 februari 2022 15:13

  ..dem fanns det hela gårdagen. Solen låg fint över siljan när vi tillsammans med dem små gick tipspromenaden längs saxviken. Det fanns isprinsessor, korv och varm saft. Vår näst yngste vart dock både arg och ledsen över att inte kunna åka skridsk...

Av Natascha Lindberg - 28 januari 2022 15:53


  inte direkt -tidigare idag trodde jag det var lördag idag. Alla dagar flyter lite ihop nu, helgen ser man inte ens fram emot! Igår testade sig familjemedlem nr 4 för covid, 2 kvar och jag är en av dem. I 3v har jag nu haft symptom, dem finns där ...

Av Natascha Lindberg - 19 januari 2022 15:48


  Då är vi där, så som många andra just nu -i familjekarantän.  Fast än det är jag som har vart mest utsatt, ingått i 2 smittspårningar +vart sjuk sen i tisdags förra veckan så är det inte jag som är den "skyldige"  Nu tänker jag att det had...

Av Natascha Lindberg - 15 januari 2022 14:11

  något som står med på min buckit-list -men som jag trott jag måste resa till typ Norrland för att kunna se. Men igår fick jag uppleva det -rakt ovanför vårt hus.        Helt galet fint!   🖤   ...

Av Natascha Lindberg - 15 januari 2022 13:56


  Jag hade så mycket att göra i veckan. Lämna in hunden på klippning, tandläkarbesök och fixa mina naglar. Alla dessa ärenden fick jag ställa in eftersom det tog nästan 3 dygn för mig att få tillbaka negativa covid-testet.  Jag började i torsdags...

Ovido - Quiz & Flashcards