Direktlänk till inlägg 10 november 2020

Bonusmamma

Av Natascha Lindberg - 10 november 2020 14:20


Jag tänkte jag kunde spinna vidare på mitt tidigare inlägg -om att vara bonusmamma!


Att vara bonusfamilj är inte alltid lätt -speciellt inte i början av relationen, speciellt inte om det är fler barn inblandade. När jag träffade min man hade jag en son sen innan -han var då 1 år. Min man hade 2st pojkar sen innan  -4 och 6 år gamla. För oss var det lite rörigt i början med mina, dina osv. Men jag tycker ändå att vi väldigt snabbt kom i balans med varandra som familj. Det som sen fick oss att känna oss mer som familj -det var då lillebror John kom till världen. Han fulländade oss alla och vi gick från mina, dina till enbart våra. 


Jag säger inte bonus om mina bonus -jag säger mina barn. Dom är mina barn. När någon frågar hur många barn jag har svarar jag -5st. Jag går aldrig in på detaljer och försöker heller inte förklara vår bonusfamilj -det är för dom som känner oss. Barnen har funnits här sen dag 1 och det på heltid. Jag har vart med dom på läkar/tandläkarbesök, utvecklingssamtal. Jag har lärt dom läsa och skriva, plåstrat om dom och tröstat dom. Men vi bråkar också, höjer rösten, surar och då och då driver dom mig och säkert jag dom till vansinne -men inte mer än mina biologiska barn! 


Jag får då och då kommentarer av er som undrar vart mamman är, är hon ok med att jag skriver "mina barn" varför har dom ingen relation mm. Jag brukar svara på dom kommentarer men publicerar inte det öppet. Det har att göra med min respekt för mina barn -det är deras historia att berätta, om dom vill berätta. 


Det jag kan skriva är:

Barnen träffar inte sin mamma, vår äldsta har inte träffat henne på 2 år -heller inte pratat med henne. Hans lillebror slutade vara där i våras och inte heller han pratar direkt med henne. Det hela är rörigt och jättetråkigt för dom -som mamma känner jag med och för dom! Relationen mellan dom innan har varit till och från umgänge -med en period av varannan helg. Men det är och har alltid varit hos oss dom bor.


Jag har däremot alltid funnits där -vare som dom kanske velat eller inte. Jag har vart en trygg punkt oavsett vad. Jag har inte vänt dom ryggen eller särbehandlat. Jag har helt enkelt tagit min roll som förälder i en familj utan att göra skillnad. Många gör det -många delar på mitt, ditt, mina, våra osv.


För flera år sen gick jag med i olika bonusgrupper på facebook -jag kommer inte ens ihåg varför. Gruppen är till för att ventilera, få tips och råd. Men så som jag upplever gruppen är att det alldeles för ofta används till för att spy kränkande och nedvärderade saker om bonusar, deras bioföräldrar och vilken fruktansvärd situation dom tycks sitta i. Så många gånger har jag blivit så ledsen för så många barn som behöver leva tillsammans med någon som uppenbarligen inte accepterar dom. Många har har också svaren på kommentarerna vart "men jag har ju inte valt ungarna" 

Nej det har du inte -men du valde en man som du redan innan viste hade barn.. eller missade hen den biten vid dating-stadiet ? Barnen har heller inte valt dig, dom har inte valt att deras mamma och pappa skulle separera.. men nu är vi här och det är liksom bara att gilla läget, om inte -nej men då tycker jag du ska flytta. Barnen har redan vart med om tillräckligt -för låt oss vara ärliga, alla barn vill ju att mamma och pappa ska bo ihop. Och nu ska dom också behöva utstå med "elakheter" från den nya?! 

Kanske säger inte bonusföräldern rakt ut känslorna dom känner så ondskefull kan väl ingen vara? men utifrån hur dom skriver i "ventilations gruppen" så kan jag lova att allt det speglas i hur dom hanterar och behandlar barnen -barn är inte dumma och känner att du känner! 


Som mamma till en pojke som har varannan vecka boende hos sin pappa och som idag har en relation med en kvinna -så hugger det i mitt hjärta av bara tanken att hon skulle kunna behandla honom så illa. Nu vet jag att han har en fantastisk extra förälder och att hon är väldigt snäll mot honom. Men jag vet också att han har haft någon som inte alls har omfamnat honom till sitt liv -som har behandlat honom som tredje part och pratat över huvudet på honom. Det kände han, det förstod han och det berättade han för mig. Nej, hon hade inte valt honom.. men hon valde livet ihop med hans far och allt det som kom med -inklusive vår son! 


Jag är ganska så säker på att det inte finns några "ventilations grupper" för biologiska föräldrar som skriver kränkande och elaka saker om dina egna barn för att söka tips och råd! Ja -jag borde kanske lämna gruppen. Borde jag då avsluta med ett "tack och hej -nu lämnar jag denna vidriga grupp" Skämt åsido -bonusföräldrar har ett stort ansvar att få barnen att känna sig accepterade och respekterade.. för det var faktiskt just du som valde livet åt dom -inte dom åt dig! Dessutom har många barn redan en rörig relation till någon av sina biologiska föräldrar och behöver inte ännu en till att handskas med! Sen finns det absolut speciellt Bio-mammor som alldeles för många gånger sätter käppen i hjulet för den "nya kvinnan" och "nya familjen" men det är aldrig barnens fel -aldrig! Påverkar bio-föräldern sina barn att bete sig på ett vis som som inte uppskattas så har det enbart med lojalitet att göra -barn är alltid lojala till sina föräldrar! Man måste inte älska sina bonusbarn -iaf inte så som sina egna.. många säger att det är omöjligt. Men acceptans och respekt bör finnas i alla bonusfamiljer

-därefter kommer kärleken ganska så naturlig och inte påtvingad!


Jag kallar mig inte för bonusmamma -jag är en mamma. Jag behöver inte ha ett blodsband eller DNA till dom för att vara deras mamma -här hemma är jag en mamma. En vuxen, en förälder och en som oavsett vad alltid kommer att finnas här för dom! Min kärlek till dom är äkta och genuin och helt villkorslös -precis som som för mina biologiska! 


Ja jag kan hålla på med det här inlägget ganska så länge -det berör och påverkar mig på så många vis. 


Men berätta för mig -hur ser ni på det hela? Har ni bonusbarn, har ni varit bonusbarn -känner ni någon. Dela gärna med er av tankar och funderingar kring detta inlägg. Har ni egna erfarenheter i ämnet?


p.s mina barn har läst stycket som handlar om just dom och gett mig sitt godkännande för publicering.

 

🖤

 

 
 
Therese Carlsson

Therese Carlsson

10 november 2020 20:20

Jag lever med mina barns pappa men skulle det nu vara så att jag va tillsammans med en som hade barn sen innan så kommer jag göra allt för att hans barn ska gilla mig, tycker att man inte bara ska acceptera pappan utan barnen med för dom följer med om man vill ha honom.. Hittar min man en ny så vill ju jag att barnen ska acceptera och gilla henne och hon dom. Håller med dig om DNA =)

http://www.nouw.com/2barnsmammaochfru

Natascha Lindberg

17 november 2020 18:15

Hoppas ni och barnen inte behöver vara med om bonuslivet men om så.. Hoppas jag du har turen att träffa någon som älskar dina barn så som ni gör. ❤️

 
Madde

Madde

10 november 2020 20:48

Kloka ord du skriver. Jag och barnens pappa separerade då yngsta var 2 år. Jag har inte varit bonusmamma någon gång och min nuvarande man har inga egna. Mina barn ser min nya som Peter, och dom respekterar honom och har en bra relation till honom. Barnbarnen säger hem till mormor och Peter, men iaf mellersta sessan ser nog honom som morfar mer n sin biologiska då hon alltid väljer honom först.

http://www.nouw.com/madelena

Natascha Lindberg

17 november 2020 18:13

Så fint att ni fått det att funka❤️

 
Kamilla

Kamilla

10 november 2020 21:06

Det är eller finns hur många bonusfamiljer som helst med olika former. Framför allt så tror jag att man måste vara öppen och ta till sig alla medlemmar i nya familjen med kärlek och värme. Kram till dig

http://https://kamillaskamera.com

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:31

❤️

 
Diana Saelöen

Diana Saelöen

10 november 2020 21:29

Vilket underbart inlägg....som advokat stöter jag ofta på familjer i vårdnadskonflikter (jag undviker dem för jag blir så arg på de vuxna men mina kollegor tar dem) oh man ser och hör hur de smutskastar varandra, anklagar varandra, hindrar barnen från att träffa sin förälder, eller tvingar dem till det...talar illa om föräldern med barnen. Det tycker jag är barnmisshandel för de älskar ju oftast båda sina föräldrar, de ska inte behöva välja sida eller låtsas hålla med. Och Bonusföräldrarna eldar väldigt ofta på sin partner istället för att försöka ena och jämka...det är såååå sorgligt.

http://nouw.com/fibrolivet

Natascha Lindberg

17 november 2020 18:13

Men du ser.. Vi tänker lika dant☝️ tänk om flera kunde resonera så❤️❤️

 
Popprinsessan

Popprinsessan

10 november 2020 21:51

Jag tänkte på det redan igår när jag läste ditt andra inlägg, att det var så otroligt fint! Blir så varm i hjärtat när par delar på sig, med barn inblandade, och ändå sköter det så himla bra!

http://www.popprinsessan.se

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:30

Det är inte alltid lätt och vi har absolut haft våra duster kring bonuslivet men man måste ju också tänka långsiktigt och inte bara för stunden ❤️

 
Lillan Kind

Lillan Kind

10 november 2020 22:16

Jag håller med dig! Du tänker så klokt som man skulle önska att alla i samma situation skulle göra, och det märks att du är en mogen och kärleksfull människa. Du borde dela detta inlägg i gruppen där det kräks och klagas utan tanke på hur barnen mår och känner sig. Den som väljer att bli tillsammans med någon som har barn sedan tidigare, väljer faktiskt barnen också. Den som inte kan acceptera det bör hitta en partner som inte har barn.

http://https://varapavag.se

Natascha Lindberg

17 november 2020 18:12

Åå det hade jag aldrig vågat. Har kommenterat ibland men får mer svar på min kommentar än personen som faktiskt skrev statusen 😅🤦‍♀️

 
Hannas krypin

Hannas krypin

11 november 2020 08:23

Vilket intressant inlägg att läsa! Tycker du har helt rätt inställning vad gäller relationen till bonusbarn. Väljer man en partner med barn så kan man inte välja att bara ta partnern och strunta i barnet. Man får båda och som vuxen har man ansvar att göra det bästa så barnet inte får det mer jobbigt än vad h*n kanske redan har.

http://hannafialotta.blogg.se

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:29

Så roligt att du gillade inlägget❤️

Ja men precis, dom har ju trots allt inte valt det nya livet.

 
Elina

Elina

11 november 2020 09:27

Så underbart att både du och barnen funnit en så bra relation till varandra! Får lite ont i magen när jag läste om de där facebookgrupperna som är så negativa, det är ju trots allt en familj man valt att bli en del av och då ska alla i familjen behandlas lika!

http://www.detkaosvikallarvardag.com

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:28

Ja men precis.. Jag kan bli så himla arg ibland🤯

 
Amanda

Amanda

11 november 2020 09:49

Men fina du vad roligt att du skriver om hur det är att bo med en bonus familj :) självklart blir det som ens egne barn då man tagit hand om dom sedan dom va små :)

http://https://nouw.com/amandamalmflod

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:27

❤️

 
Ingen bild

Paulina

11 november 2020 10:37

Familjer kommer i många olika konstellationer. Det är bra att ni ser er som en enda stor familj. Tror det är bättre än att hålla på med mina och dina. 😊

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:27

Ja men faktiskt.. För alla inblandade ❤️

 
Mirre

Mirre

11 november 2020 12:27

Ja men så skulle jag också se det då han är hemma här skulle jag vara mamma ef jag är en mamma, men hans riktiga mamma är ju hans om hon är med i bilden osv, men man är ändå en vuxengestalt med mammasysslor

http://sweetwordsbymirre.com

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:26

❤️

 
Jessi

Jessi

11 november 2020 13:28

Jag har inte kommit nära detta med bonus barn & såna saker. Men jag tänker att som med alla relationer så måste man jobba upp en relation till barnen. Å det är ju lättare att bygga upp en när barnen är små än när dem kommer upp i ålder. Men sen får man ge tid för barnen att acceptera bonus mamman. Det kan verkligen inte vara lätt.
Jag beundrar dem som tar sig an den processen & kämpar 💪🏼🙂

http://https://fighterwomen85.se

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:26

Så är det absolut.. Dessutom kanske inte ens barn i äldre ålder "behöver" en bonusmamma.. Kanske räcker med bara en vuxen. Mina bonus var som sagt små och hade heller ingen speciell relation till sin mamma.. Det är klart att det blir lättare då❤️

 
Sanna

Sanna

11 november 2020 17:14

Så klokt skrivet! Familj behöver ju inte alltid vara via blodsband - man kan vara familj ändå! Jag tror att det finns många vuxna som borde sätta både sina biologiska och bonusbarn i första hand istället för sigsjälva och sitt ego till att den före detta träffat någon ny!

http://nouw.com/sannaevelyne

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:22

Word❤️❤️

 
Jessica

Jessica

11 november 2020 21:39

Har Inga barn, men håller med dig helt,tycker heller inte dna och blodsband är betydande så. Det som gör en till förälder är liksom relationen man skapar❤️

http://Jessica

Natascha Lindberg

16 november 2020 12:22

❤️ Precis

 
Madde

Madde

22 november 2020 19:46

Så klokt inlägg. Förstår verkligen inte hur någon kan välja bort så. Barnet dök väl inte bara upp, utan man visste från första början. Tror det är svårare för en tjej att ta sig till någon annans barn, än för en man. Träffar man någon med barn så är det hela paketet som gäller.

http://www.nouw.com/madelena

Natascha Lindberg

23 november 2020 11:07

Ja men faktiskt, ofta har jag också upplevt det så.. Att det är den nya kvinnan och inte mannen som har "problem" med barnen. 😔

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natascha Lindberg - 6 februari 2022 15:13

  ..dem fanns det hela gårdagen. Solen låg fint över siljan när vi tillsammans med dem små gick tipspromenaden längs saxviken. Det fanns isprinsessor, korv och varm saft. Vår näst yngste vart dock både arg och ledsen över att inte kunna åka skridsk...

Av Natascha Lindberg - 28 januari 2022 15:53


  inte direkt -tidigare idag trodde jag det var lördag idag. Alla dagar flyter lite ihop nu, helgen ser man inte ens fram emot! Igår testade sig familjemedlem nr 4 för covid, 2 kvar och jag är en av dem. I 3v har jag nu haft symptom, dem finns där ...

Av Natascha Lindberg - 19 januari 2022 15:48


  Då är vi där, så som många andra just nu -i familjekarantän.  Fast än det är jag som har vart mest utsatt, ingått i 2 smittspårningar +vart sjuk sen i tisdags förra veckan så är det inte jag som är den "skyldige"  Nu tänker jag att det had...

Av Natascha Lindberg - 15 januari 2022 14:11

  något som står med på min buckit-list -men som jag trott jag måste resa till typ Norrland för att kunna se. Men igår fick jag uppleva det -rakt ovanför vårt hus.        Helt galet fint!   🖤   ...

Av Natascha Lindberg - 15 januari 2022 13:56


  Jag hade så mycket att göra i veckan. Lämna in hunden på klippning, tandläkarbesök och fixa mina naglar. Alla dessa ärenden fick jag ställa in eftersom det tog nästan 3 dygn för mig att få tillbaka negativa covid-testet.  Jag började i torsdags...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards